Založit novou webovou stránku nebo e-shopChci nový web

Lesní dráha Žarnovica-Brod

Mapa lesní dráhy.

                                            Lesní dráha Žarnovica-Brod

 

Na úvod.

Projekt této lesní železnice na středním Slovensku sahá do roku 1923. Následující léta se stavěla po etapách hlavní trať a po té se začali stavět i dvě odbočky. 10.2.1938 vydává ředitelství v Žiarnovici provozní povolení na posledním zbylém úseku, čímž byla trať v celé své délce využívána.

Trať byla stavěna pro dopravu parními lokomotivami, ale počítalo se i s gravitační dopravou ( plné vozy se do pily mohou dopravovat samospádem). Na trati se pohybovali lokomotivy výrobců Orenstein&Koppel, ČKD, Sigl Vídeňské Nové Město a Mavag Budapešť. Turnusová potřeba byla 2 lokomotivy, z toho jedna vozila vlaky z Pavlovy Lúčky a z odbočky z Megové do Hrabičova a druhá odvážela ucelené vlaky dřeva z Hrabičova do Žarnovice, a dále obsluhovala zbylý úsek z Hrabičova do Žarnovice s odbočkou do Maras doliny. Dieselové lokomotivy se do dopravy nějak nezapojily. Byly použity jen v areálu preglejky na dopravu dřevo do pily.

Dále k MSTS.

Trať je stavěna podle knihy. Nákladiště a vlečky jsou podle skutečných plánů, některé úseky jsou postaveny podle fotografií. Zbylé traťové úseky jsou fiktivní. Trať je 32km dlouhá z toho 8km je ve výstavbě ( odbočka Hrabičov - Megová). Maximální rychlost je 30km/h. Trať je vybavena na každém nákladišti nástupišti pro pracovníky na nákladišti. Nejvyšší stoupání trati je před Pavlovou Lúčkou 65promile (asi jen 70m). Dráha je situována do roku 1965, další léta byla pro železničku osudná do roku 2002 se dochovalo jen kolejiště v Preglejce. Ta se téhož roku privatizovala a následovalo ukončení výroby překližek.

                                                                Trať začíná v pile Preglejka n.p.

         Pokračuje do dřevoskladu Žarnovica, kde je také lokomotivní a vozová remíza

                                        Dále vede trať do nákladiště Brod

                                před kterým je krátká odbočka do Maras doliny

                            před nákladištěm Brod trať překračuje Klakovský potok

    z nákladiště Brod pokračuje trať do nákladiště Hrabičov, ze kterého vede odbočka do     Megové (zatím ve výstavbě)

                          trať se dále ponořuje do lesů a vyjíždí na nákladišti Kollárová

když se vydáme dál přijedeme na nákladiště Pokuty, které je rozděleno na A a B. (A je v pravém dolním rohu a B je ta kolej co vede z mostů rovně. My však pojedeme po hlavní trati doprava...

                                                               Pokuty

          ...a přijedeme na nákladiště Pavlova Lúčka, které je také rozděleno na A a B.

3.3.2011

Dnes jsem dodělal krajinu na posledním úseku nedodělané odbočky do Megové. Trať je hotova asi na 90%. Potřebuji ji jen ozvučit a doladit nesrovnalosti v krajině. Přidávám pár sreenů.

Nákladiště Megová - konečná

Nákladiště Boháčka

Odbočka na nákladiště Podklak

TOPlist